L’aprenent/a del segle XXI

L’herència científica del segle XX ens imposa una revisió profunda del concepte d’aprenentatge. El nen que neix al segle XXI o en els últims anys del segle XX el fa en un món diferent, un món que entre altres coses ha sorgit de l’avanç científic i tecnològic major de la història, que obre a l’home possibilitats d’accés a universos fins ara impensables.

Per aquest motiu els nens/es d’avui en dia són diferents. Per una banda, en la forma en que pensen, en la forma d’accedir, d’absorbir, d’interpretar, i de processar. I per l’altra, en la forma de veure, d’interaccionar i de comunicar degut a les seves experiències amb les tecnologies digitals.

Aquestes diferències són degudes a que van néixer en la era digital i són usuaris permanents de les tecnologies amb una habilitat consumada. La seva característica principal és sens dubte la seva tecnofília. Senten atracció per tot allò relacionat amb les noves tecnologies. Amb les TICs satisfan les seves necessitats d’entreteniment, diversió, comunicació, informació i, potser, també de formació.

Aquests nous usuaris enfoquen el seu treball , l’aprenentatge i els jocs de noves formes: absorbeixen ràpidament la informació multimèdia d’imatges i vídeos, igual o millor que si fos text; consumeixen dades simultàniament de múltiples fonts; esperen respostes instantànies; romanen comunicats permanentment i creen també els seus propis continguts.

Formen part d’una generació que ha crescut immersa en les Noves Tecnologies, desenvolupant entre equips informàtics, videoconsoles i tot tipus d’artefactes digitals, convertint-se els telèfons mòbils, els videojocs, Internet, el correu electrònic i la missatgeria instantània en part integral de les seves vides i en la seva realitat tecnològica . Naveguen amb fluïdesa; tenen habilitat en l’ús del ratolí, utilitzen reproductors d’àudio i vídeo digitals diàriament ; fan fotos digitals que manipulen i envien, i fan servir, a més, els seus ordinadors per crear vídeos, presentacions multimèdia, música, blocs, etc .

Als nadius digitals els encanta fer diverses coses a la vegada: són multitasca. Afronten diferents canals de comunicació simultanis, preferint els formats gràfics als textuals. Utilitzen l’accés hipertextual en comptes del lineal. Funcionen millor treballant en xarxa. I prefereixen els jocs al treball seriós.

Destaquen la immediatesa en les seves accions i en la presa de decisions. Apropant-nos a l’àrea de la psicologia, el natiu digital a la seva infantesa ha construït els seus conceptes d’espai, temps, nombre, causalitat, identitat, memòria i ment a partir, precisament, dels objectes digitals que l’envolten, pertanyents a un entorn altament tecnificat.

Hi ha qui sosté que el creixement en aquest entorn tecnològic pot haver influït en l’evolució del cervell d’aquells individus. En concret, s’investiga l’efecte dels jocs electrònics en algunes habilitats cognitives i la generació fins i tot una nova estructura neuronal en els individus. Sens dubte, la seva activitat amb la tecnologia configura les seves nocions sobre el que és la comunicació, el coneixement , l’estudi / aprenentatge i, fins i tot, els seus valors personals.

D’aquesta manera amb aquestes característiques de l’aprenent/a del segle XXI rau la necessitat de cercar estratègies d’aprenentatge per donar-los resposta.

Youtube: L’aprenent del Segle XXI

Anuncios

Publicado el noviembre 13, 2013 en Uncategorized. Añade a favoritos el enlace permanente. Deja un comentario.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

RECURSOS PARA NUESTRA CLASE

Repasa, refuerza y amplia

Educació al segle XXI

Aplicació de les TIC a l'aula

Hàbits Alimentaris i Salut

La salut no ho és tot. Però tot és res sense salut (Schopenhauer, S.XIX)

escoladesport

blog informatiu sobre l'actualitat educativa i esportiva

Pensa, Actua i Uneix

El blog tracta sobre temes de l'Educació a les escoles

Desconsumeix-te!

Educació física i TIC

efutur

Sembrant el futur de l'educ@ció físic@

Interculturalitat

Treballem plegats a través de l'Educació Física

WordPress.com en Español

Blog de Noticias de la Comunidad WordPress.com

A %d blogueros les gusta esto: